Как да изберете правилния посланик на бранда и да увеличите разпознаваемостта и ангажираността към своя бизнес чрез инфлуенсър маркетинг?
Защо потребителите се влияят от инфлуенсър маркетинг? Филип Котлър, наричан още „бащата на маркетинга“, споделя в своята книга „Маркетинг 4.0“, че клиентите днес вярват все повече във f-фактора. Това са приятелите (friends), семейството (family), феновете във Facebook (facebook fans) и последователите (followers). Съвременният потребител търси общност, хора, лично мнение. Тези 3 неща могат да се обединят под едно име: Инфлуенсър.
В тази статия ще разгледаме 6 стъпки, които препоръчваме да следвате, при изготвяне на инфлуенсър маркетинг стратегия за своя туристически бизнес.
Какво е инфлуенсър?
Инфлуенсърите са личности, които със своя изграден авторитет, оказват влияние върху поведението на последователите си. Феновете им ги следват, защото харесват тяхното съдържание, възхищават им се и искат да бъдат като тях. За разлика от известните личности, те са приятели със своите фенове, поддържат по-лична връзка с тях и по този начин печелят тяхното доверие.
Защо да работим с инфлуенсър?
Инфлуенсърите често са ролеви модел на своите последователи, които на драго сърце търсят и приемат съветите им при избор на продукт или услуга. Хората са склонни да се влияят от съществуващото обществено мнение, а още по-лесно е да се повлияят от човек, на когото се възхищават. Именно поради тази причина инфлуенсърите често се оказват посланици на брандовете, които използват.
Изборът на подходящия партньор за вашата инфлуенсър маркетинг стратегия е задача, която изисква необходимото внимание и проучване. Той ще бъде лицето на вашия бранд. Проучете кои инфлуенсъри са най-популярни сред вашата аудитория – допитайте се до потребителите си и направете свое проучване в социалните мрежи, за да намерите подходящия инфлуенсър за своя хотел.
Ако имате нужда от безплатна консултация за вашия хотел, не се колебайте да се свържете с нашия екип. ⤵️
За да си гарантирате добри резултати при работата с инфлуенсъри, в следващите 6 точки събрахме своите препоръки.
1. Търсете инфлуенсър, който да попада във вашата таргет аудитория
Ключов момент при изграждането на инфлуенсър маркетинг стратегия е да изберете най-подходящия инфлуенсър за своя бизнес. Вашата цел е да достигнете до правилната аудитория – тази, която ще се ангажира и ще продължи своя път по потребителската пътека. Инфлуенсърът ще бъде примерът, който искате останалите да последват. Затова е важно инфлуенсърът сам по себе си да бъде част от таргет аудитория ви. Да бъде потенциален потребител.
Услугата, която предлагате, определя инфлуенсъра – той е в центъра, а около него изграждате своята стратегия.
Основополагащото правило е услугата да се вписва в начина на живот и интересите на инфлуенсъра – сякаш за него е най-естественото решение да се възползва от това, което вие предлагате. Потребителите търсят автентичност.
Например, ако вие имате градски хотел, подходящи за вас ще са известни личности от бизнес средите. Ако пък хотелът е семеен, препоръчваме да се свържете с инфлуенсъри, които имат деца и съдържанието, което споделят, е с фокус семейни съвети. Голяма част от техните последователи също ще бъдат семейства с деца, а именно те попадат във вашата таргет аудитория.
Добър пример за инфлуенсър маркетинг е посещението на румънското дете звезда Жасмина Шоу в Topola Skies Resort & Aquapark. 4-звездният семеен хотел е разположен в Северното Черноморие и голяма част от гостите на комплекса са семеен тип от Румъния. В Youtube Жасмина има над 1,1 млн. последователи. По време на своя престой със семейството си, те направиха влог с преживяванията си в комплекса. Към момента клипът има над 220 хил. гледания.
Повече можете да прочетете в Case Study-то на Topola Skies Resort, за да разберете как постигнахме 3 пъти повече директни резервации към февруари 2020 спрямо февруари 2019.
Когато се чудите дали да изберете даден инфлуенсър, отговорете си на следните въпроси относно продукта или услугата, която искате да промотирате:
✔️ Инфлуенсърът би ли платил за нея в действителност?
✔️ Отговаря ли на стила и вярванията му?
✔️ Ще достигнeте ли до таргет аудиторията си чрез това партньорство?
Ако отговорът на тези 3 основни въпроса е положителен, можете да преминете към следващата стъпка.
2. Следете за броя и качеството на последователите
Инфлуенсърите могат да бъдат разделени в 4 основни групи в зависимост от броя последователи си:
✔️ нано – под 10 000;
✔️ микро – между 10 000 и 100 000;
✔️ макро – между 100 000 и 1 млн;
✔️ мега – над 1 млн.
Колкото повече се увеличава броят на последователите, толкова по-малка е степента на лична комуникация между инфлуенсъра и феновете. Освен това инфлуенсърът става по-опитен в партньорства с брандове за сметка на по-голям бюджет.
Изборът тук зависи от целта на вашата инфлуенсър маркетинг кампания, аудиторията, до която искате да достигнете, и бюджета, с който разполагате. В зависимост от начина, по който се позиционира вашият хотел, е необходимо да прецените с колко известни инфлуенсъри е подходящо да си партнирате. Ще изберете инфлуенсър, с когото да работите ексклузивно, или с известни такива, които рекламират и много други хотели?
Например, 103° Hotel & Spа в Сапарева баня се позиционира като бутиков оазис на светския живот, предлагащ неповторимо усещане за лукс и комфорт. В случая инфлуенсърите, с които хотелът би предпочел да си партнира, са известни, с много последователи и висок социален статус. Конкретни примери за инфлуенсър маркетинг на хотела ще намерите в края на статията.
Разберете как изградихме успешно онлайн присъствие и бранд на нов хотел в Case Study-то на бутиковия 103° Hotel & Spа.
Независимо от броя на последователите, важно е да се убедите в тяхната автентичност. Ако даденият инфлуенсър използва нечестни практики за събиране на фен база, ще го познаете по:
✔️ голям процент последователи без снимки и/или постове;
✔️ нерелевантни и спамерски коментари;
✔️ непропорционална ангажираност към постовете – например, много висок процент на ангажираност на пост с по-ниско качество, следван от пост със значително по-малка активност от страна на потребителите. За вас е важно последователите на инфлуенсъра активно да се ангажират с неговото съдържание.
Със следващите стъпки ще определите с кои инфлуенсъри бихте искали да работите на база съдържание и начин на комуникация с последователите.
3. Анализирайте съдържанието, което споделя
Инфлуенсърът ще се превърне в лицето на вашия бизнес. Затова се убедете, че споделяте едни и същи ценности и вярвания. Ако разполагате с атракцион във вашия хотелски комплекс, чиито потребители са хора, обичащи адреналина и екстремните преживявания, то ще търсите инфлуенсър, който също се интересува от тези теми.
Проверете съдържанието, което инфлуенсърът споделя във всички канали, в които присъства. Списък на основните неща, които ви препоръчваме да следите при анализа са:
✔️ колко често и какъв тип съдържание споделя;
✔️ разнообразие и качество на съдържанието;
✔️ какви теми засяга;
✔️ по какъв начин и с какъв тон говори.
Този анализ ще ви помогне както да прецените дали даденият инфлуенсър съвпада с вашия бранд, така и да можете на по-късен етап да предложите съдържание, което ще се впише в неговия профил. Целта е партньорството ви да изглежда по възможно най-естествения и непринуден начин. По този начин ще си гарантирате успешна инфлуенсър маркетинг кампания.
4. Обърнете внимание на начина, по който комуникира с последователите си
Подценяването на тази стъпка може да доведе до негативен ефект при осъществяване на партньорство. За вас като бранд е важно както да предоставите качествено съдържание, така и то да бъде комуникирано правилно. Следете за отношението, което инфлуенсърът има към своите фенове. Основните 5 неща, на които ви съветваме да обърнете внимание, са:
✔️ как представя продукти и услуги от свои предишни кампании с други брандове;
✔️ отговаря ли на коментарите на феновете;
✔️ по какъв начин и колко често;
✔️ как реагира на негативните изказвания в профила си;
✔️ показва ли искрена ангажираност с аудиторията си.
Най-голямата сила на инфлуенсърите е в способността им да разказват истории. Дайте им свободата да споделят личното си мнение по свой начин. Последователите им ще забележат разликата и ще оценят истинността в думите на инфлуенсъра, ако усетят, че е написано от сърце. Избягвайте да ги ограничавате като им налагате точно определен текст. Все е пак е добре да им дадете насоки, като споделите с тях ключови думи, отговарящи на вашия бранд и кои основни предимства на хотела са важни да достигнат до потребителите. Работете заедно върху посланието на кампанията.
5. Проверете какви партньорства е осъществявал
Професионализмът и политиката на работа на инфлуенсъра са от решаващо значение за успеха на вашата съвместна работа. Предишни партньорства биха ви дали сигнал по какъв начин инфлуенсърът подхожда към работата с брандове. През какъв интервал от време е осъществявал партньорства с други хотели? Рекламирал ли е конкуриращи се хотели? Какво послание остава? Следете както за ваши преки конкуренти, така и за други брандове, с които е работил.
Търсете инфлуенсър, който се позиционира като човек със собствено мнение. Избягвайте тези, които работят с прекалено много и различни брандове – днес рекламира паста за зъби, утре туристическа агенция, а следващата седмица нов бар в града. У потребителя ще се породи съмнение дали наистина инфлуенсърът използва всички продукти и услуги, за които споделя мнение. Съсредоточете се в своята ниша и таргет аудитория. Ако разполагате със семеен хотел, например, свържете се с инфлуенсъри, които имат съдържание, насочено към пътувания, към споделяне на идеи за време, прекарано със семейството и по-скоро се въздържайте от контакт с инфлуенсъри, рекламиращи алкохол и цигари.
На финала сте – избрали сте инфлуенсър за своята кампания. Сега остава да си гарантирате, че всяка от страните ще изпълни своите задължения коректно. За целта препоръчваме да преминете към последната точка.
6. Изгответе договор за своята инфлуенсър маркетинг кампания
Всяко бизнес партньорство изисква наличие на договор, в който да са уредени правилата и задълженията на двете страни. По този начин вие ще контролирате крайния резултат и при неизпълнение ще имате право на необходимото обезщетение. Съветваме ви да се допитате до адвокат за изготвяне на договора.
Основните точки, които да изясните с инфлуенсъра в началото на съвместната ви работа и да включите в договора, са:
✔️ какво съдържание ще се публикува;
✔️ кога и в кои социални медии ще се публикува;
✔️ кой притежава правата за собственост на съдържанието;
✔️ колко време инфлуенсърът е необходимо да се въздържа от промотиране на преки конкуренти;
✔️ какви са срокове за изпълнение на задачите;
✔️ как ще се предостави отчет за резултатите.
А ето и още няколко бонус съвета от нас, с които да увеличите ефекта от своя инфлуенсър маркетинг.
Ангажирайте се с инфлуенсърите, с които работите
Старайте се да изграждате дългосрочни взаимоотношения с инфлуенсърите, с които имате обща аудитория и интереси. Уважавайте това, което те правят, допитвайте се до тяхното професионално мнение и работете в екип. Инфлуенсърът е човекът, който най-добре познава своята аудитория и знае какво и как да й предложи.
Избягвайте да говорите за цели, бюджет и партньорство още на първата среща. Поканете ги да прекарат уикенда във вашия хотел и помолете за обратна връзка. Покажете им, че ги цените. За да изградите добро партньорство помежду си, е важно да има доверие между бранда ви и инфлуенсъра. Работете заедно, когато изграждате посланието на кампанията.
Отразявайте инфлуенсърите в социалните си мрежи
Потребителите търсят мнението на други гости, когато избират хотел за себе си. Възползвайте се от положителната обратна връзка и я споделяйте в социалните мрежи. Ревютата увеличават доверието към вашия бранд особено когато са споделени от хора с авторитет и влияние в социалните мрежи.
Пример за social proof от 103 Hotel & SPA
Погрижете се за имиджа на хотела си в социалните мрежи и усилията ви ще ви се отплатят многократно. Добре изградената маркетинг стратегия, с правилните послания и визуално съдържание, ще привлече сама инфлуенсъри, които се припознават във вашия бранд и вашите ценности. Превърнете хотела си в желано място за отдих на известни личности и споделете техните емоции в собствените си канали. Възползвайте се от тяхната разпознаваемост, за да спечелите доверието на своите гости.
Благодарение на правилното позициониране на 103 Hotel & SPA инфлуенсърите се припознаха в луксозното преживяване и се отдадоха на заслужена почивка в хотела.
Пример за инфлуенсъри в 103 Hotel & SPA
Пример за инфлуенсъри в 103 Hotel & SPA
Инфлуенсърът е посланик на вашия бранд и затова е важно да отделите необходимото време за неговия избор. При добре избрано и планирано партньорство можете да увеличите както разпознаваемостта на бранда си, така и направените запитвания и резервации. Убедете се, че ще достигнете до своята таргет аудитория с посланията, които отговарят на вашите вярвания и ценности. Изграждайте дългосрочни партньорства с инфлуенсърите, които са доказали своя професионализъм и добри резултати.
За да работи за вас инфлуенсър маркетингът или който и да е друг канал, е задължително да е част от ефективна стратегия с много ясни цели, бюджети и конкретни резултати, които искате да постигнете месец по месец. На линия сме да ви помогнем и за тази част.
⚪⚪⚪
Ако имате нужда от допълнителни пояснения и безплатна консултация относно инфлуенсър маркетинг за вашия хотел, не се колебайте да се свържете с нашия екип.
Ето тук можете да намерите усмивките на „зелените вратовръзки“ на Clientric: 0888599076 или 02/444 99 07, имейл office[at]clientric.bg или изпратете запитване, ако ви е по-удобно.