Топ съвети как да създадем бранд идентичност за успешен бизнес и хотел

brand identity

Какво е бранд идентичност и защо е важна?

Вашият бранд е вашата бизнес идентичност. Той е вашия отличителен “отпечатък”, с който искате да се опишете пред света и е един от най-ценните активи на вашия бизнес и/или хотел.

Разработването на запомняща се идентичност е изключително важен фактор за успеха на бизнеса. Ефективният бранд може да помогне за изграждането на репутацията ви, за продажба на услугите ви на желаната цена, да ви даде преднина пред конкуренцията и да проектира вашите ценности, за да привлечете повече от вашите желани клиенти.

За мен брандът е „жив“ организъм. Той е „личността“ на услугите и продуктите. На бизнеса, който развиваме. Колкото по-добра е личността ни, толкова сме по-успешни. Ако не се развиваме ежедневно, не учим, не спазваме ценностите си, не изглеждаме добре и в правилната „опаковка“ и не се държим със заслуженото уважение към хората, ако не сме добри и не проявяваме емпатия, не сме проактивни, отдадени и не „горим“ в това, което правим, едва ли ще сме успешни хора. Същото важи за бранда. Всяка една минимална или голяма крачка обуславят човешкото лице на бранда и успехите, които той ще постигне. В днешно време това е особено важно, защото с дигиталната ера конкуренцията е много голяма и всеки има свободата и възможността с един клик да избере на кой да даде своето внимание. Заслужава си да „отглеждаме“ качествени, стойностни брандове, които наистина да дават стойност на хората, клиентите, служителите, партньорите, спрямо чисто човешките ни ценности. Иначе защо някой да избере точно нашия бранд? Без инвестиция в бранд, всичко е просто бърза продажба и „евтини“ пари без добавена стойност.

Това споделя съоснователят и маркетинг мениджър на Clientric Group – Катя Тодорова.

Задължително ли е бизнесът и хотелът да инвестират в развитието на своята бранд идентичност?

За всеки бизнес, който цели да съществува дългосрочно, да продава на реалната стойност своите продукти и услуги, а не само с промоции и на най-ниски цени, който желае да дава добавена стойност на своите клиенти, партньори, служители, стратегически е приоритет да изгради силен бранд – с ясно дефинирани мисия, визия и цели. Бранд, който да отговаря и визуално на ценностите на компанията. Това е ефективният начин в днешно време бизнесът да оцелее пред конкуренцията. Глобализацията и интернет налага на бизнесите да са позиционирани правилно и това позволява на клиентите от целия свят да изберат най-подходящия за тях продукт. Вече не е достатъчно само да правиш услуги за своите клиенти или да продаваш продукти – важно е да даваш добавена стойност и да показваш правилното отношение към своите клиенти, за да бъде успешен бизнесът дългосрочно.

Разбира се, това не пречи на много бизнеси „еднодневки“ да не инвестират в бранд или дори сайт, а да продават само през Facebook.  Особено актуална е тази тенденция за повечето електронни магазини, продаващи евтини стоки от Китай. Във всеки случай клиентите вече все повече се интересуват и проучват бизнеса преди да го изберат, защото със социалните мрежи и интернет това е много лесно – както да проверят как се е позиционирал бизнеса, така и какво споделят другите клиенти колко са доволни от обслужването, услугата и продукта.

Когато става въпрос за хотел – това е особено актуално. От една страна за хотела е изключително важен маркетингът на дестинацията и отличаването му в нея. От друга – вече на клик разстояние за всеки клиент е да прочете мненията на други посетители и клиенти на хотела, както и да разбере дали това, което хотелът сам казва за себе си в сайта, социалните мрежи и OTA платформите се доближава до реалността.

По последни данни от TripAdvisor повече от 80% от потенциалните гости на хотела проверяват мненията на посетители на хотела преди да резервират и това определя финалното им решение за покупка.

Съвети как да създадем идентичност на бранда

  • Направете задълбочен анализ, за да изградите правилното задание

Целта ви е да съберете колкото се може повече информация за това коя е вашата целева аудитория, кои са вашите конкуренти, какво правят добре и с кое не се справят, както и къде в момента стои вашият бранд. Проучете какво използват конкурентите – какви цветове и визии, за да предложите нещо различно и запомнящо се.  Предизвикателството е да разберете, как да общувате и да имплементирате тази ценна информация чрез визуални ефекти, елементи и изображения, които ще предизвикат най-силния емоционален отговор точно от вашите желани клиенти. Вижте нашите препоръки в следващите редове.

brand_identity

  • Изградете правилната бранд стратегия към визуалната идентичност

Стратегията ви е подробен план, който очертава точно това, което се опитвате да постигнете и как ще го постигнете. За да се подготвите за успех, е важно да разберете основните характеристики на бранда си, неговото позициониране, стойност и история, тъй като визуалният ви дизайн ще работи в тандем с тези елементи. Когато проектирате идентичността си, е необходимо да създадете цялостен визуален и комуникационен език, който да може да се приложи към всичко – от уебсайта ви до крайния продукт.

Съветваме да обърнете особено внимание на начина, по който искате да комуникирате своя бранд преди да започнете визуализирането на бранд идентичността. Важен елемент от изграждането на стратегията за вашата бранд идентичност е проучването на конкурентите, моделирането на вашия „перфектен“ клиент, задаването на краткосрочни и дългосрочни цели и KPIs, анализът на архетипите*, развиването на комуникационните ключови думи на бранда и продажбените послания, планът за социалните мрежи и за всеки от каналите и др.

* Ако сте любопитни какво точно представляват архетипите, как помагат и какво влияние имат за развитието на вашия бранд, не се колебайте да се свържете с нас, на драго сърце ще си поговорим. 🙂

  • Задайте своята идентичност и изберете правилния дизайнер

Идентичността на вашия бранд е необходимо да бъде проектирана така, че да съобщава общото послание на вашата компания и да популяризира вашите бизнес цели и ценности, да изпъква сред конкурентите, да привлича вниманието, да е запомняща се, лесно приложима, да може да се развива във времето. Тя е сложна система за проектиране, съставена от много елементи: вашето лого, цветове, шрифтове, глас, ценности, думи, фотография, визуализиране на данни, видео и уеб дизайн, корпоративни презентации, продуктов дизайн и др. Всеки елемент влияе върху другия за една цялостна бранд идентичност. Има много правила, които е нужно да следвате за да се получи запомняща се визуална и бранд идентичност. Не е нужно, обаче, вие да сте експерт и да ги знаете. Добрият графичен и уеб дизайнер ще ги спази. Преди това, обаче, е нужно вие да му зададете основата, върху която да гради. Тази частица, която вие искате вашият бранд да носи. Вашият „X-factor“.

Задайте му я и го оставете да твори и да я развие. Винаги е нужно за тази част да се доверите на професионалист, защото в противен случай често се получават доста недомислици. 😉

  • Изберете цветовете според смисъла, който искате те да носят на клиентите ви

Често избираме цветовата гама на нашето лого и бранд, спрямо цветовете, които харесваме. Дали това е правилният подход? Вслушваме ли се в съветите на нашия дизайнер?

Емоцията играе огромна роля при избора на цвят. Цветът е един от най-мощните, но и загадъчни елементи на бранда. Той може да повлияе върху възприемането на бранда до намеренията за покупка. Ето някои основни послания и емоции, които носят цветовете, според нас и влияят на позиционирането на бранда пред клиентите му подсъзнателно:

Червено: упорство, сила, страст, значение;
Оранжево: игриво, енергично настроение, доверие;
Зелено: сигурност, защита, наивност, разбиране, свобода;
Синьо: спокойствие, непретенциозност, независимост;
Жълто: щастие, приятелство, принадлежност;
Розово: любов, женственост;
Лилаво: лукс, романтика, магнетичност, лидерство;
Черно: изисканост, елегантност;
Кафяво: цвят на земята, на селото, надеждност;
Бяло: чистота, хлад, семплост, минимализъм, креативност;
  • Изградете ръководство за стила на бранда

Ръководството за стила на бранда или т.нар. brand book е много важен документ или по-скоро идеология на цялата компания. Често сме свикнали, че този тип стратегически ръководства се използват и са характерни само за мултинационалните и големи компании или в сектора на туризма – световни вериги хотели и резорти. Да, обикновено след определен растеж на бранда приоритетно става изграждането на насоки как той да се използва унифицирано навсякъде. Всички се досещаме за WizzАir, например, когато видим отличителния им цикламен цвят.

Не е задължително да си мултинационална компания или пък да вложиш в стотици страници ръководство за това как да се и да не се използва брандът, на какви цветове, в какви пропорции и т.н. Може да сте малък семеен хотел или голям бизнес само у нас и да имате няколко страници, които да цитират основните ви цели, ценности, мисия, визия и как е подходящо да се изпозлва брандът ви, така че винаги да си гарантирате, че ще бъде разпознат.

Можете да започнете от там и постепенно да изградите вашата книга на бранда – безкомпромисна, стриктна, детайлна и значима. Има много примери за успешни ръководства за бранда. Нашият екип симпатизира много на ценностите и начините, по които българската компания Еконт налага своя бранд и определено има какво да научите от тях – за 25 години на пазара.

  • Къде да приложите своята бранд идентичност?

Когато вече има изградена бранд идентичност, представена от визуални и комуникационни елементи, е необходимо те да бъдат навсякъде уеднаквени – в сайта, визитки, брошури, рекламни материали, реклами, PR статии, билборди, социални мрежи… Отговорът къде да приложите вашата бранд идентичност е по всички канали, които използвате, като най-важно е да започнете от вашите собствени или вашата „къщичка“, както я наричаме. По-конкретна информация по темата може да научите от статията – Успешна маркетинг стратегия за хотели – част 1.

Примери за прилагане на бранд идентичност в социалните мрежи на наши клиенти.

brand_identity

brand_identity

brand_identity

Разработването на бранд идентичност е важна част от всяка ефективна маркетинг и бизнес стратегия. Създаването на идентичност на бранда изисква умения, познания, изследване и внимание към детайлите, за да се разработи стил, който успешно отговаря на целите на бизнеса и дава съответното послание. Вярваме, че ще успеете и това, че четете тази статия е сред първите крачки по пътя на вашия нов и по-успешен бранд.

⚪⚪⚪

Ако искате да изградите добра брандинг стратегия и идентичност или пък имате нужда от допълнителна консултация за работещи съвети за изпълнение, не се колебайте да се свържете с нашия екип.

Ето тук можете да намерите усмивките на „зелените вратовръзки“ на Clientric: 0888599076 или 02/444 99 07, имейл office[at]clientric.bg или изпратете запитване, ако ви е по-удобно.

Остави коментар